Groeien in geloof – activiteiten

Ons jaarthema dit jaar is ‘Groeien in geloof’. Groeien in geloof kunnen we op heel verschillende manieren. We zullen dit jaar kennismaken met verschillende ‘spirituele talen’ ofwel wijzen waarop je kunt groeien in geloof. In het kader van het jaarthema worden verschillende activiteiten georganiseerd worden. Activiteiten die aansluiten bij (vaak) 1 bepaalde spirituele taal. De activiteiten zijn herkenbaar aan een hartje voor de activiteit. Hieronder de verschillende spirituele talen en de (kleur) van hun hartje.

Hieronder leest u de activiteiten voor de komende periode:

16 maart NL-doet: wijk opruimen!
Als Wijkgemeente Johanneskerk willen wij er graag zijn voor de omgeving waarin we wonen. Daarom doen we ook dit jaar wee mee aan NL-doet. NL-doet wordt ieder jaar georganiseerd
door het Oranjefonds om mensen te stimuleren vrijwilligerswerk te doen. Ook voor ons als kerk zijn vrijwilligers heel belangrijk, maar wij doen mee, omdat we Gods liefde voor mensen en voor Gorinchem willen laten zien in wat we doen. Op zaterdag 16 maart willen we samen met andere belangstellenden zwerfvuil opruimen in de wijken rondom de Johanneskerk. We verzamelen om 10.00 uur bij de Johanneskerk en drinken eerst samen een kop koffie/thee, waarna we om 10.30 uur gewapend met afvalgrijpers en afvalzakken de wijk intrekken.
Als u handschoenen heeft, wilt u die dan meenemen? We eindigen rond 12.00 bij de Johanneskerk met een lekkere kop soep. Het is fijn als we ongeveer weten hoeveel mensen er komen. U kunt zich opgeven bij Corrie Sterk, [email protected], via de website van het Oranjefonds.

18 maart Avond over de Matthaüs Passion
Op maandag 18 maart houden wij in de Heul van 20.00-21.45 uur een avond over de indrukwekkende Matthaüs Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1750). De Matthaüs Passion wordt gerekend tot de mooiste muziekstukken ooit geschreven. In de Passietijd wordt het stuk op veel plekken en op verschillende manieren uitgevoerd. Op deze avond zal onze organist én Bach-kenner, Nico Blom, ons meenemen in de ‘Matthaüs’. Hij zal bijvoorbeeld laten zien en natuurlijk ook laten horen(!) hoe mooi tekst en muziek op elkaar zijn afgestemd. Na deze avond zul je anders naar de Matthaüs Passion luisteren! Vanzelfsprekend is het ook heel mooi om na deze avond daadwerkelijk een uitvoering mee te maken. Dat kan zelfs heel dichtbij! Op Goede Vrijdag 29 maart wordt de Matthaüs Passion namelijk (van 13.30-17.30 uur) uitgevoerd in de Grote Kerk te Gorinchem. De kerk is open vanaf 12.15 uur. Zie verder: matthauspassiongorinchem.com Voor de avond met Nico Blom kunt u zich opgeven bij ds. Klaas Jelle Faber: [email protected] of 0657303677 (app). Welkom zijn ook leden van andere wijkgemeenten en anderen belangstellenden!

19 maart Tikva® Workshop: Bewegen en ontspannen in verbinding met God
Even ontsnappen aan de stress van alledag. Adem rustig in… blaas rustig uit… stretch & relax.

Op dinsdagavond 19 maart kun je van 20.00 tot 21.00 uur een Tikva® workshop volgen in het gebouw van het Leger des Heils, Nicolaas Pieckstraat 43-45. Wil je meedoen? Meld je aan bij Monique den Breejen via [email protected] of via 06-14638239. Meer informatie over Tikva® kun je lezen op de website van de EO: Tikva, een vorm van bewegen en ontspannen bij God – EO en op de site van Monique: Tikva® Gorinchem – Monique den Breejen Leefstijlcoaching – FitWalk – Tikva

Tikva® is een vorm van bewegen en een ontspanningsmethode die erop gericht is om tot rust te komen bij God. De rustige bewegingen zijn eenvoudig en effectief. Tijdens de les klinkt muziek die speciaal is gecomponeerd voor Tikva®. Tijdens het bewegen en ontspannen worden woorden uit de bijbel voorgelezen die hoop, kracht en inspiratie geven.

13 april Rondleiding door de Biesbosch
Op zaterdag 13 april gaan we onder leiding van 2 gidsen een wandeling maken door de Biesbosch! De Biesbosch is natuurlijk een unieke plek om Gods schepping te ervaren! We vertrekken om 9.00 uur vanaf de Johanneskerk (vanaf 8.45 uur verzamelen). De wandeling start om 9.45 uur vanaf Biesboschcentrum Dordrecht. We gaan dan eerst met de pont naar het Griendmuseumpad en krijgen vervolgens een rondleiding van 2 uur! Om 12.15 uur gaan we met de pont terug waarbij we om 12.30 uur weer terug zijn bij het centrum. Ga je mee op deze unieke wandeling voor jong en oud? Geef je dan op bij ds. Klaas Jelle Faber, [email protected] of 06-57303677 (app). Het aantal plekken is enigszins beperkt, dus wees er snel bij! Kosten: volwassenen: € 7,50; kinderen (t/m 12 jaar): € 5,00.